Saturday, August 31, 2024

Hidup manusia terlalu memenatkan

 T i r e d Penat Lelah


Hidup ini terlalu memenatkan


 人活着太累

 rén huó-zhe tài lèi


 Kehidupan manusia terlalu memenatkan


 Perancis /Français: La vie est trop fatiguante



 Hidup ini terlalu memenatkan


 kehidupan yang cukup


 Siapa yang menulis ini?


 Sekali pandang nampak macam tulisan tangan pelajar SaYang.


 Dengar dan lihat karangan nya


 Orang miskin cuci badan


 Orang kaya cuci otak


 Sepasang kaki yang rajin tidak dapat bersaing dengan otak yang bijak


 Lembu membajak sawah sepanjang hayat mereka


 Tiada ladang kepunyaan lembu


 Bekerja sepanjang hayat anda


 Tiada kerjaya milik anda sendiri


 Hidup ini sangat memenatkan


 Jadi ini dipanggil manusia


 Pelajar SaYang!


 Mengapa anda begitu letih penat pada usia muda?


 Mari saya ceritakan kepada anda


 Selepas mendengar


 Anda tahu mengapa orang sangat penat daripada hidup


 Ketika Allah menciptakan lembu


 Dia berkata kepada lembu itu


 Saya boleh memberi anda enam puluh (60) tahun hidup


 Tetapi anda perlu bekerja untuk manusia sepanjang hidup saya


 Lembu berkata, ini terlalu memenatkan.


 Saya tidak mahu hidup selama itu


 separuh dah cukup


 Jadi lembu itu melepaskan tiga puluh (30) tahun umurnya


 Saya hanya ingin hidup sehingga tiga puluh (30) tahun


 Kali kedua Allah menciptakan monyet


 Dia berkata kepada monyet itu


 Anda boleh hidup sehingga berumur tiga puluh (30) tahun


 Tetapi anda perlu diusik di permain oleh manusia sepanjang hidup saya


 Monyet berkata ini terlalu kejam


 Saya tidak mahu hidup selama itu


 separuh dah cukup


 Jadi monyet itu melepaskan separuh daripada jangka hayatnya


 Saya hanya ingin hidup sehingga berumur lima belas (15) tahun


Kali ketiga, Tuhan menciptakan anjing


 Dia berkata kepada anjing itu


 Anda boleh hidup sehingga berumur tiga puluh (30) tahun


 Tetapi anda perlu menjaga rumah untuk manusia sepanjang hidup anda.


 Anjing itu berkata ini terlalu membosankan, bukan?


 Saya tidak mahu hidup selama itu


 separuh dah cukup


 Anjing itu juga menyerahkan lima belas (15) tahun hidupnya


 Saya hanya ingin hidup sehingga berumur lima belas (15) tahun


 Kali keempat Allah menciptakan manusia


 Dia berkata kepada manusia


 Tugas anda adalah untuk menikmati kehidupan sepenuhnya


 Saya boleh mengaturkan kehidupan seperti ini untuk anda sehingga dua puluh lima (25) tahun


 Manusia berkata kepada Tuhan bahawa ini terlalu singkat.


 Boleh tambah sikit lagi?


 Tuhan kata boleh


 Tiga puluh (30) tahun daripada lembu itu


 Lima belas (15) tahun daripada monyet apabila monyet itu berputus asa


 Lima belas (15) tahun daripada anjing sejak anjing itu berputus asa


 Saya tambahkan semuanya enam puluh (60) tahun kepada anda


 Dengan cara ini anda boleh hidup sehingga lapan puluh lima (85) tahun


 Jadi


 Apa yang dijalani seseorang sebelum umur dua puluh lima (25) tahun ialah jangka hayatnya sendiri


 riang


 hidup bahagia


 Tiga puluh (30) tahun daripada dua puluh lima (25) hingga lima puluh lima (55) hidup manusia 


 Jalani kehidupan seekor lembu


 hanya tahu kerja


 Mengalami segala kepayahan di dunia


 untuk menyara keluarga


 kerja keras


 Makan kurang, kerja lebih


Dari lima puluh enam (56) hingga tujuh puluh (70) tahun, manusia


 Jalani jangka hayatnya bagai seekor monyet


 Bersara di rumah


 Pujuk cucu macam monyet


 Cari cara untuk membuat persembahan untuk menggembirakan cucu anda


 Tambahkan suasana hiburan ke rumah anda


 Dari umur tujuh puluh (70) hingga lapan puluh lima (85) tahun, manusia


 Ia hidup adalah kehidupan anjing 


 Tak boleh buat kerja lagi


 Hanya duduk di rumah


 Jarang keluar


 Jaga rumah seperti anjing


 Inilah kehidupan manusia


 Berpuluh tahun kehidupan


 Manis, masam, pedas dan masin


 Penderitaan adalah kehidupan


 Penat adalah kerja


 Tabah adalah latihan pengalaman


 Toleransi adalah hikmah

No comments: